Jak efektivně mluvit během STANAG ústní zkoušky

Ústní část STANAG 6001 vyžaduje jiný styl komunikace na každé úrovni. Níže proto najdete tři sekce – SLP 1, 2 a 3 – s podrobným vysvětlením proč se dané věci hodnotí, jak jim vyhovět a konkrétními ukázkami. Cílem je, abyste nejen znali fráze, ale chápali logiku zkoušejících a dokázali se podle ní připravit.

SLP 1 – Základní komunikace

Na úrovni SLP 1 jde zkoušejícím o to, zda zvládnete krátce a srozumitelně popsat každodenní témata. Očekává se jednoduchá slovní zásoba a základní gramatické struktury – cílem není perfekce, ale funkční dorozumění.

Co se hodnotí
  • Jasné věty: Používáte přímé věty s podmětem–slovesem–předmětem.
  • Základní časy: Správné použití přítomného a minulého času prostého.
  • Témata blízká realitě: Rodina, práce, volný čas – nic abstraktního.
Proč se tyto prvky sledují?

Armáda potřebuje jistotu, že absolvent SLP 1 zvládne základní hlášení, zadání úkolu či jednoduchou konverzaci se spojenci. Proto stačí omezené jazykové prostředky, ovšem musí být stabilně zvládnuté.

Nejčastější chyby
  • Opomenutí koncovky -s u třetí osoby (He work místo He works).
  • Záměna časů go / went.
  • Polovičaté odpovědi (“Yes.”) bez rozvinutí aspoň do dvou vět.
Užitečné fráze a proč fungují

OPINION I think… – jednoduchý způsob vyjádření názoru, který nevyžaduje složitou syntax.

AGREE Yes, that’s right. – potvrzuje porozumění a udržuje dialog.

DISAGREE Not really. – zdvořilé, stručné vyjádření nesouhlasu.

EXAMPLE For example, … – okamžitě signalizuje, že budete konkretizovat.

Modelová odpověď s komentářem
Otázka: What is your daily duty?
I work in an office. I answer emails and help soldiers with documents.
Proč je to OK? Dvě krátké věty, jasný význam, klíčová slovesa work / answer / help.

SLP 2 – Středně pokročilá komunikace

SLP 2 vyžaduje schopnost rozvíjet myšlenku – propojit věty, popsat příčinu a následek a využít širší slovní zásobu. Zaměřte se na koherenci: vaše odpověď by měla mít začátek, rozvinutí a jednoduchý závěr.

Co se hodnotí
  • Logické pořadí vět s běžnými spojkami (because, when, but).
  • Přesnější popisy (časové detaily, přídavná jména).
  • Schopnost stručně vysvětlit proč něco tvrdíte.
Proč se tyto prvky sledují?

Důstojník na úrovni SLP 2 by měl dokázat popsat situaci a předat jednoduchý rozkaz tak, aby nedošlo k nejasnostem. Zkoušející proto sledují, jestli dokážete argumentovat a udržet téma.

Nejčastější chyby
  • „Hadrové“ souvětí bez čárek – obtížně se poslouchá.
  • Vycpávková slova very, really, nice místo přesných výrazů.
  • Nepoužití průběhových časů tam, kde zdůrazňují aktivitu (I am working on the report).
Užitečné fráze a proč fungují

OPINION In my opinion… – elegantní start argumentace.

AGREE I completely agree with that. – ukazuje schopnost reagovat na partnera.

DISAGREE I see your point, but… – vyvažuje souhlas a nesouhlas.

EXAMPLE Let me give you an example… – signalizuje strukturovanou odpověď.

Modelová odpověď s komentářem
Otázka: Describe advantages of military cooperation.
Military cooperation strengthens alliances because countries share resources and training. For instance, joint exercises improve interoperability and mutual trust.
Proč je to SLP 2? Využívá spojku because, příklad for instance a přesnější slovní zásobu (interoperability).

SLP 3 – Pokročilá a odborná komunikace

Nejvyšší úroveň hodnotí, jak komplexně umíte formulovat a obhájit názor. Očekává se formální styl, odborné termíny a schopnost reagovat na protiargumenty – tedy dovednosti důležité pro mezinárodní štábní spolupráci.

Co se hodnotí
  • Variabilní syntaxe – vedlejší věty, inverze (Not only… but also…).
  • Formální slovní zásoba a přesnost terminologie.
  • Logická argumentace podporená příklady či daty.
Proč se tyto prvky sledují?

Důstojníci s SLP 3 často vystupují v mezinárodních fórech, píší zprávy nebo informují velení. Jazyk proto musí být konzistentní, přesný a přesvědčivý, aby nedošlo k mylné interpretaci rozkazů nebo zpravodajství.

Nejčastější chyby
  • Příliš složitá věta, v níž posluchač ztratí jádro sdělení.
  • Chybné vkládání čárek a nevhodná pasiva.
  • „Buzzwords“ bez kontextu – termín musí být relevantní.
Užitečné fráze a proč fungují

OPINION From a strategic perspective, it could be argued that… – zavádí analytický pohled.

AGREE Your assessment is entirely valid. – formální kompliment partnerovi.

DISAGREE Nevertheless, empirical evidence suggests the opposite. – citace dat zvyšuje přesvědčivost.

EXAMPLE To illustrate this point, consider NATO’s Article 5 operations… – propojuje teorii s praxi.

Modelová odpověď s komentářem
Otázka: How should NATO adapt to hybrid threats?
Although NATO has already enhanced its rapid‑reaction capabilities, it must further integrate cyber‑defence units and information‑warfare cells, thereby deterring adversaries who exploit the grey zone between war and peace.
Co to ukazuje? Koncesivní vazbu Although…, odborné termíny (cyber‑defence, hybrid threats) a příčinné spojení thereby.

TRÉNINK PRO VŠECHNY ÚROVNĚ

Bez ohledu na úroveň platí, že pravidelnost a sebereflexe jsou klíčem k pokroku. Níže uvedené metody kombinují aktivní mluvení, poslech a analýzu vlastních výkonů.

  1. Metoda PREP: Point‑Reason‑Example‑Point – poskytuje okamžitou strukturu jakékoli odpovědi.
  2. Shadowing: Krátké každodenní napodobování rodilého mluvčího zlepšuje intonaci a rytmus.
  3. Role‑play: Simulace reálných štábních situací pomáhá procvičit lexikum i rozhodovací proces.
  4. Minutové reakce: 60 sekund nepřerušované řeči posiluje plynulost a schopnost improvizace.

Pamatujte, že plynulost vítězí nad dokonalostí. Raději formulujte jednoduše, ale bez dlouhých pauz – a vždy s jasnou strukturou.